2013/12 Tree Top Explorer, Laos

Tree Top Explorer je jeden z dobrodružných programů agentury Green Discovery v provincii Champasak v jižním Laosu, konkrétně v rezervaci Dong Hua Sao. Doporučení od známých zněla výtečně a byla vlastně prvním impulsem k cestě do Laosu. V Pakse v kanceláři agentury se domlouváme na začátek výletu hned další den. Budeme jen my dva, ten den nikdo další vyrazit nechce. Na jednu stranu to znamená víc peněz, na druhou stranu bude celý výlet mnohem komornější záležitostí. S odstupem času jsme za to byli opravdu rádi…

Ráno máme sraz před kanceláří agentury, seznamujeme se s naším průvodcem a vyrážíme. Autem z Pakse do vesnice Ban Nongluang je to něco přes hodinu, tady se k nám připojují další dva místní kluci, kteří s námi budou celé tři dny.  Ve vsi nafasujeme všechny potřebné cajky a pěšky pokračujeme dál na hranu Bolavenské planiny, kde cesta začíná strmě klesat. Před pár dny dost pršelo a mazlavá cesta pořádně klouže. My v pevných botách jsme sebou několikrát praštili o zem, místní v žabkách šli, jakoby měli na podrážkách hřebíky. Z dálky slyšíme hučení vodopádu a právě tady začíná hlavní lákadlo celého výletu – sjezdy na „ziplajnách“ džunglí vysoko nad vodopády. První den byla mlha, takže vodopády spíš tušíme podle řevu kdesi hluboko pod námi. Jet mlhou po laně, které mizí kdesi v neznámu, je docela zvláštní pocit. Sjezdy jsou prokládány několika slaněními ze stromů, až se postupně dostaneme na základnu uprostřed pralesa. Základnu tvoří velká, částečně zastřešená terasa, ze které je výhled na skalní stěnu s krásným velkým vodopádem. Bydlení je v jakýchsi otevřených chatkách vysoko na stromech rozstrkaných po pralese okolo základny. Chatky jsou přístupné jen po „ziplajnách“, takže cesta večer do postele znamená obléci si postroj a s čelovkou na hlavě letět tmou k chajdě.

Druhý den po snídani pokračujeme se sjezdy nad řekou níž do údolí. Jak se údolí otevírá, jsou sjezdy delší a delší, nejdelší „ziplajna“ má prý 420 m. Za poslední z nich sejdeme dolů k řece, kde se několik hodin jen tak poflakujeme. Je tu spousta vodopádů a peřejí a krásné tůně na koupání. Bohužel ale není takové teplo, aby nás to do vody nějak extra táhlo. Po poledni vyrážíme na cestu zpátky. Nejprve docela ostrým stoupáním džunglí a potom opět po lanech mezi korunami stromů. Zbytek dne většinou jen tak posedáváme na terase a popíjíme kávu a čaj, které jsou k mání v kotlících na ohni. Klid končí, když odpoledne na základnu po lanech přijíždějí dvě velké a docela rozeřvané skupinky. To začínáme oceňovat, že jsme jen sami dva. Klidu si užíváme zase až večer, kdy jdou všichni spát a my ještě s místními chvíli sedíme okolo ohně.

Poslední den ráno ještě před snídaní se vydrápeme nahoru na skálu nad vodopád u základny, odkud podél něj slaňujeme zpátky dolů. Můj nejintenzivnější dojem byl sedák zaříznutý hluboko do třísel… Po snídani, když ostatní skupiny odjedou níž do údolí, se definitivně loučíme se základnou a vyrážíme zpátky do civilizace. Nejprve prudkým stoupáním džunglí, až přicházíme pod skalní stěnu. Tady je krátká ferrata, nic těžkého, odhadem tak B/C. Myslím, že obtloustlé a zmalované holky, které se na základně objevily včera odpoledne,  z ní i tak budou mít pěkně nahnáno, hlavně ta, co si vytrhávala obočí :-). Ferrata spolu se „ziplajnami“ tvoří jedinou přístupovou cestu na základnu – klobouk dolů, co tam tudy všechno dokázali místní dostat, navíc určitě jen s žabkami na nohou. Z horní hrany skály je fantastický výhled na celé údolí a na základnu hluboko pod námi. Vidíme lana, po kterých jsme včera křižovali celé údolí. Za ferratou už cesta stoupá jen mírně a mezi všudypřítomnými kávovníky přicházíme zpátky do vesnice. Tady už na nás čeká auto, kterým po posledním obědě pojedeme zpět do Pakse…

Užitečné odkazy:

Rezervace Dong Hua Sao:     http://chm.aseanbiodiversity.org/chm-laopdr/images/Protected%20Area/Dong%20Hua%20SaoNBCA.pdf