2011/02/05-07 Bagan

Zvoní mi budík. Pracně rozlepím oči. Je tma. Z kláštera, který je někde poblíž, se ke mně pootevřeným oknem nesou ranní modlitby mnichů. Šátrám vedle postele, chci zapnout lampu. Kde je, sakra, vypínač? V každém guest housu to vypadá jinak a za poslední týden jsem jich přece jen pár vystřídal. V rozespalosti si teď honem nevzpomínám, jak je to se světlem zrovna tady… už ho mám. Rozsvítím a kouknu na hodinky, je po půl šesté. Takhle brzo nevstávám ani do práce, co je tohle za dovolenou? Pomalu se hrabu z postele. Je docela chladno. Mám já tohle zapotřebí? Kvůli pár blbejm fotkám… mohl jsem se místo toho pořádně vyspat. Provedu rychlou očistu, obléknu se, do batůžku nastrkám foťák, dlouhý objektiv, malý stativ a vyrážím z pokoje. Mezi dveřmi se ještě otáčím a vracím se pro čelovku. Dole se kolem recepce motá chlapík z personálu podobně rozespalý jako já a když mě uvidí povídá: „Bicycle, Sir?“ „Yes, please“. „Sunrise?“ „Yes“. Nejsem evidentně první a asi ani poslední takový šílenec. Vytáhne ze dvora dámské kolo čínské výroby, zběžně vyzkouší, jestli je nafoukané a dá mi ho. Vytlačím ho na ulici, nasadím si čelovku, batoh strčím do košíku na řídítkách a vyrážím do tmy…

Čeká mě nějakých pět nebo šest kilometrů z Nyaung U do Starého Baganu. Bagan a jeho okolí patří k největším atrakcím Barmy. V zákrutě řeky Iravadi je planina, kde se na ploše zhruba čtyřiceti čtverečních kilometrů nachází přes dva tisíce buddhistických chrámů a pagod všech možných velikostí, postavených většinou v období mezi 11. až 13. stoletím. Bylo jich ještě víc, ale v roce 1975 jich silné zemětřesení mnoho srovnalo se zemí. Většina levných hotýlků pro turisty a cestovatele se nachází právě v Nyaung U. Naproti tomu většina velkých chrámů stojí ve Starém Baganu, který je v dnešní době již neobydlený. Vojenská vláda tamní obyvatele v roce 1990 takřka ze dne na den přesídlila do Nového Baganu několik kilometrů na jih.

Cesta na rozhrkaném kole, jehož velikost odpovídá velikosti průměrné Číňanky, moc neutíká. Šlapu jako blázen na jediný převod, který mám k dispozici, ale jede to pomalu. Každou chvíli navíc projedu nějakou dírou, kterých je na rozbité silnici víc než dost. Ve světle čelovky ledacos přehlídnu, jiné osvětlení tu není. Au, už zase…krucinál! Je mi docela zima, přece jen je únor a rána jsou i tady chladná. Bosé nohy v sandálech trpí. Ulice je téměř prázdná, potkal jsem jen pár místních, kteří na vysokého cizince zkrouceného na malém kole a se světlem na hlavě koukali jako na zjevení. Pořád se mi honí hlavou, jestli jedu dobře. Do Baganu jsem přijel včera odpoledne a navečer jsem se byl podívat na jiných místech, tady to ještě neznám. Podle toho, co bylo v mapě, bych ale snad zabloudit neměl…

Konečně! Vidím hradby, silnice vede bránou dovnitř. Jsem ve Starém Baganu. Už je i docela vidět, tak zhasínám světlo. Zahnu k velkým chrámům vlevo od silnice a kolo nechávám před jedním z nich, který vypadá, že by mohl být volně přístupný a zároveň mohl seshora nabídnout pěkný výhled. Ze včerejška už vím, že uvnitř chrámů a větších pagod jsou různé chodby a někde se tam schovává i strmé a úzké schodiště vedoucí nahoru. Stejně je to i tady. Čelovka se opět hodí, uvnitř je tma jako v pytli. Vystoupám po schodech na hlavní plošinu, vyhoupnu se ještě o několik pater výš na nejvyšší dostupný ochoz a konečně mám rozhled. Obcházím chrám kolem dokola. Na západní a severní straně je ohyb řeky Iravadi a ze zeleně vystupují další velké chrámy Starého Baganu. Kdysi zde stály i královské paláce. Ten nejlepší pohled a vlastně to, proč jsem se sem hnal tak brzy, je ale východním směrem. Kam oko dohlédne, nad planinou z oparu vystupují siluety chrámů, pagod a stromů. Východní obzor je už zbarvený do ruda. Je krásné vlahé ráno a všude okolo božský klid, Bagan zatím spí.

Chvíli si ten pohled jen tak vychutnávám, pak vytahuji foťák a zkouším udělat pár prvních snímků. Najednou se mezi chrámy v oparu objevuje silueta balonu. A za ní další. No jo, teď si uvědomuji, že jsem o tom někde četl, i fotky jsem viděl… Je to místní atrakce pro turisty. Jak ale později zjišťuji, není to úplně lidová záležitost, krátký let balonem při východu slunce totiž vychází na 280 USD. Musí to ale být zážitek… Nakonec jich je na obloze pět. Vedle jednoho z velkých chrámů konečně na obzoru vykoukl první srpek slunce a podívaná graduje. Mám rád fotky v protisvětle a tady jsou to doslova žně – siluety chrámů, balóny, slunce tlumené oparem a to všechno ve fantastických barvách. Ještě že mám s sebou teleobjektiv, to nejzajímavější se odehrává docela daleko. Jak slunce vystupuje z oparu výš a intenzita jeho světla roste, mění barvu od oranžové až k jasné žluté, jak ho známe během dne. Balony, které se mezitím rozptýlily po celé obloze, začínají klesat, až postupně opět mizí v rozpouštějících se zbytcích mlhy válející se mezi chrámy. Schovávám foťák, sleduji měnící se scenérii a užívám si teplých slunečních paprsků. Dole pod chrámem zaslechnu nějaké hlasy, na silnici už vrčí první motorky a auta. Kouzelná atmosféra toho rána pomalu mizí. Dávám batoh na záda a vracím se dolů ke kolu.

U východu se srazím se dvěma místními dívkami, staví jednoduchý stánek se suvenýry. Chystají se na turisty, kterých sem během dne zavítá víc než dost. Hned se na mě vrhnou a zkoušejí na mě oblíbenou místní fintu s „lucky money“ – prý budu jejich první dnešní zákazník a tyto peníze jim přinesou štěstí v dalších obchodech. Odolávám celkem bez problémů, tyhle cetky mě většinou nechávají chladným. S úsměvem se se zklamanýma holkama rozloučím, sedám na kolo a vyrážím zpátky do Nyaung U. Je už příjemně teplo, první krámky kolem silnice otvírají a na ulici začíná být obvyklý ruch. Mám výbornou náladu. Narozdíl od brzké cesty sem si zpáteční cestu na malém rozvrzaném kole užívám. Po návratu do hotelu si na prosluněné střešní terase konečně dávám zaslouženou snídani a v hlavě pořád zpracovávám čerstvé zážitky. Za to vstávání to rozhodně stálo…

Zanechat Odpověď

