2016/07/25-29 Horní Svanetií

Jedním z cílů naší výpravy do Horní Svanetie na gruzínské straně Kavkazu byl i dnes už vcelku profláklý trek z Ushguli do Mestie. Přesněji řečeno, profláklý je ve směru z Mestie do Ushguli. My ale z několika důvodů zvolili opačný směr a rozhodně jsme nelitovali. S nikým jsme se na trase nemotali, jen jsme odpoledne potkávali lidi jsoucí proti. Rána a večery pod stanem byly vždy jen naše.

První den vyrážíme se šíleným řidičem a starým Fordem Transit z Mestie do Ushguli. Zpevněná cesta končí pár kilometrů za Mestií, což naštěstí v kombinaci se strachem o auto vášně pána za volantem silně krotí. V Ushguli si na rozloučení s civilizací dáváme poslední kávu a vyrážíme vstříc horám. Nejdeme ale do Mestie, ale opačným směrem pod nejvyšší horu Gruzie Šcharu (5193 m). Cesta podél řeky Enguri trvá slabé 3 hodinky a dělá se víc a víc mraků, takže pod Šcharou vidíme za rozkvetlými loukami jen patu ledovce. Zbytek si musíme jen představovat.

Druhý den ráno, když se roztrhala mlha, máme přímo od stanu luxusní výhled na celý hlavní hřeben Kavkazu, jemuž vévodí právě Šchara. Dnešní porci kilometrů začínáme cestou zpět do Ushguli. Z Ushguli šlapeme další cca 2,5 hodiny po cestě, po které jsme včera přijeli. Ve vesnici Lalkholi konečně uhýbáme a stoupáním do strmého kopce přes vesnici Iprali míříme do údolí řeky Khaldechaly. V Iprali nás do svých útrob vcucl malý hotýlek, před kterým vývěsní štít inzeruje pivo… to se v horkém odpoledni nedá minout bez povšimnutí. Nad rámec dostáváme ještě místní pálenku čaču, takže nohy patřičně ztěžkly. Bivak rozbíjíme za vesnicí Khalde. Pohled dál do údolí dává opět tušit hlavní hřeben Kavkazu, ale opět vidíme jen patu ledovce.

Třetí den začíná luxusně, na obloze ani mráčku a Kavkaz je před námi v celé své kráse. Jen kosa je řádná, ale jen do chvíle, než se slunce přehoupne přes hřeben. Pokračujeme údolím výš až pod ledovec Zaresho-Khalde, kde uhýbáme doleva a stoupáme do sedla Chkhunderi (2722 m). Těsně pod sedlem se nám poprvé ukazuje úchvatná pyramida hory Tetnuldi (4858 m), která je jednou z dominant Svanetie. Před sebou máme nádherný ledovec Adishi spolu s celým kavkazských hřebenem. Hluboko dole je údolí řeky Adishchala s vesnicí Adishi daleko vzadu. Cestu do Adishi si zpestřujeme broděním Adishchaly kousek pod ledovcem. Voda je tak ledová, že nezebe, ale bolí… V Adishi využíváme letmého doteku civilizace a dáváme si kafe a kačapuri (místní koláč se sýrem). Bivakujeme zhruba hodinku cesty za Adishi.

Ráno je opět krásně, ale sluníčko tentokrát potkáváme až cestou, takže ráno vyrážíme patřičně nabalení. Poprvé v dálce vidíme další ze symbolů Kavkazu, horu Ushba (4710 m). Krásná, ale tuze nebezpečná… Přecházíme přes nově budované lyžařské středisko pod Tetnuldi a začínáme sestup do údolí řeky Mulkhury. Slézáme do vesnice Chvabiani a pokračujeme dál podél cesty pro auta. Počasí se kazí, tak se rozhodujeme něco stopnout a do nedaleké Mestie už dojet. Je to tak trochu švindl, ale trek dokončíme zítra, opačným směrem z Mestie. Nejde nám o zápisy do tabulek, tak nás to zase tak moc netrápí.

Den pátý tedy vyrážíme ráno z pohodlí guesthousu v Mestii a jen nalehko stoupáme na hřeben oddělující Mestii od údolí, kde jsme včera skončili. Údolí na druhé straně je opravdu malebné. Svahy jsou poseté vesnicemi a celé panorama korunuje pyramida Tetnuldi. Seshora vypadá cesta orientačně vcelku jednoduchá, ale stejně bloudíme, cestiček je tu prostě moc a mapa nám moc nepomáhá. Přes vesnice Murshkeli a Zhamushi se  nakonec zdárně dostáváme na místo, kde jsme včera skončili a po chvilce stopování už se vezeme zpět do Mestie…

Co říci závěrem? Hory plné zeleně a kvetoucích luk, ledovce plazící se ze čtyř- a pětitisícovek do údolí, kde se mění v řeky, a starobylé vesnice s tradičními obrannými věžemi… Kavkaz určitě stojí za to!

Užitečné odkazy:

Výborné stránky o trekování na Kavkazu     http://www.caucasus-trekking.com/